05 september ... in Galerie: Pablo Picasso / Conceptual I (it's all kind of minimalistic)

DOSSIERNUMMER...

     Wie zou nog nooit problemen hebben ondervonden met zijn leverancier van water, gas, elektriciteit, telefonie, internet? Het maakt nu even niet uit wie daarbij het slechtst zou scoren. Daar moeten ongetwijfeld objectieve statistieken over bestaan. Bij een of andere ombudsman wellicht. Maar dat de relatie tussen genoemde sectoren en hun klanten vaak onder spanning staat, moge blijken uit de talrijk gemelde anekdotes op diverse klachtenfora. Menige provider van genoemde producten en diensten blijkt al eens niet weinig te knoeien met het in onderlinge afspraak gemaakt uitvoeren van technische tussenkomsten aan huis, met de administratieve aanpassing van abonnementen, met een correcte factuur... Wie hiervan nog nooit last mocht ondervinden, mag mij daarover per kerende berichten. Mijn coördinaten zijn terug te vinden op mijn site, die je, achtbare lezer, trouwens bij de lectuur van dit stukje aan het consulteren bent.

Omdat ik enige tijd terug zelf een akkefietje heb meegemaakt met een aanrekening voor belminuten en verbruikte gigabytes, voel ik geen behoefte om verder door te bomen over die klachtenfora. Waarover ik hier wil getuigen is mij, hoe onwaarschijnlijk ook, echt overkomen. Hoe het begon? Op een dag in het voorjaar ontving ik een vriendelijke mail van mijn-provider-van-belminuten-en-gigabytes. Ik citeer: 'Hierbij bevestigen we dat we je keuze om een jaar vooruit te betalen goed hebben ontvangen...'  Vooruitbetalen? Ik dacht dat ik dat al eens een jaar eerder had moeten doen. Het was een arrangement, eenzijdig door mijn provider bedacht. Van die keer herinner ik me nog vaag dat ik de uitleg over de totstandkoming van mijn volgende maandelijkse factuur vrij ingewikkeld vond. Bovenop de vertrouwde aanrekening, houdende vaste kosten en verbruikskosten voor telefonie en internet, zouden me meteen ook de vaste kosten aangerekend worden voor de maand die nog moest komen. Bij het lezen van dergelijke complexe constructies heb ik vaak de reflex om af te haken... Ook nu dacht ik, ja, wat dacht ik eigenlijk? Die vooruitbetaling voor een gans jaar, niet van wakker liggen, dit moet een vergissing zijn want van één ding ben ik zeker: ik heb er niet om gevraagd, sterker, ik heb helemaal niets gevraagd!